VAO trots op eerste energiecoöperatie in Ambacht

Collectief energie inkopen, energie delen en met name in de toekomst netcongestie voorkomen; dat is het doel van de eerste Energiecoöperatie Ambacht die maandag 27 november is opgericht.

Deze Energiecoöperatie op de Antoniapolder is het resultaat van een innovatieve samenwerking tussen lokale ondernemers onder leiding van de Vereniging Ambachtse Ondernemers (VAO), Werkgevers Drechtsteden, en de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht, aangevuld met kennis en advies van diverse stakeholders.

De feestelijke opening vond plaats bij Still intern Transport, een van de deelnemers in de coöperatie. Vanaf de start zijn er al veertien toonaangevende bedrijven aangesloten. Hoe meer bedrijven van het bedrijventerrein Antoniapolder aansluiten, hoe beter! En het stopt niet na dit bedrijventerrein: de officiële naam Energiecoöperatie Ambacht U.A.1 geeft aan dat er verwacht wordt dat er nog meer coöperaties zullen volgen in Ambacht.

Voorzitter van de VAO Gert de Jong feliciteerde het gloednieuwe bestuur met de oprichting en benadrukte het belang van samenwerking bij vraagstukken die je als ondernemer individueel niet op kunt lossen. “Daar is dit initiatief een mooi voorbeeld van en een belangrijke meerwaarde van een ondernemersnetwerk, zowel lokaal als regionaal. Ook vraagstukken van energie opslag en alternatieve energiebronnen zullen we samen op moeten pakken. We hebben als VAO ook veel waardering voor de samenwerking die er met de gemeente is in dit traject.”

Hoe belangrijk is het dat er innovatie is en welk effect heeft dat op de bedrijven die snel zullen volgen? Strategisch adviseur energie en duurzaamheid van de gemeente Andor van Dijk liet dit in een korte presentatie zien en benadrukte het belang van dergelijke initiatieven. Wethouder Ralph Lafleur sprak vervolgens zijn waardering uit over de samenwerking: “Ik ben verheugd met het resultaat tot nu toe en de faciliterende rol die de gemeente hierin mocht spelen. Dit allemaal door het mooie concept van een ‘innovatietafel’.”

Krijn Ratsma, voorzitter van Stichting Energieke Regio, legde kort uit welke rol deze stichting speelt in het hele proces op het gebied van advies en begeleiding.

Als laatste sprak Aram van Bunge, de voorzitter van de coöperatie. Hij stelde de andere bestuursleden aan de genodigden voor en schetste hoe veel noodzakelijk werk er al gedaan is en momenteel gedaan wordt, zonder dat je er in de praktijk nog iets van ziet. Zoals de statuten, en de ledenovereenkomst, maar ook het onderzoek naar systemen die helpen bij het energie delen en het handelen in energie. Binnenkort worden de eerste systemen aangeschaft. Met dat alles als doel om netcongestie te voorkomen en de coöperatie uiteindelijk winstgevend te laten zijn.